lørdag den 5. januar 2008

Generelle ord, når vi taler om forhindringer

Jeg har støt på rigtig mange bruger forskellige sætninger som: “Jeg har dårlige undskyldninger”, og “Jeg har for mange problemer”, og “Der er ting jeg ikke har fået løst”.

Disse udtryk er tegn på at personen, der bliver coachet ikke er specifik nok.

Hvad er der med de generelle ord?

Det er når der er et generelt ord, som ikke er beskrivende nok, så stille jeg spørgsmål ind til disse genellere ord, for at blive mere specifik omkring det ord.

Hvordan?

Teknikken bruges kun når det er nødvendigt at fastlægge den negative konsekvens. Det jeg gør er at jeg spørger ind ved følgende sætninger:

* “Hvad mener du ___(ikke-beskrivende/abstrakt begreb)?”
* “Hvordan er ____ en forhindring?”
* “Hvordan forhindrer ____ dig fra at opnå ____ (dit mål)?”
* “Hvilke _____?”

Her får du lige nogle eksempler på hvor det er nødvendigt at fastlægge den negative konsekvens:
Hvis klientens udfordring er: Spørger coachen:
Jeg har dårlige undskyldninger! “Hvilke undskyldninger?”
Jeg har udfordringer! “Hvilke udfordringer?”
Der er ting, jeg ikke har løst. “Hvilke ting?”
Jeg har problemer “Hvilke problemer, specifikt?”
Jeg mangler ressourcer. “Hvilke ressourcer, specifikt?”
Mine børn/chef/job/elsker… “Hvordan er dine børn en forhindring?”

Ingen kommentarer: