tirsdag den 4. marts 2008

Interview med Leif Petterson omkring det at leve i den profetiske tjeneste.

Da jeg i forbindelse med mit bibelskole ophold skal lave nogle podcast for skolen, har jeg valgt at lave et interview Leif Petterson omkring det at leve i den profetiske tjeneste. Denne podcast er specielt designet til skolen nye hjemmeside i marts måned, og derfor har jeg valgt at bringe en afskrift af interviewet i tekst form. Du er velkommen til at høre interviewet på http://www.mariager-hojskole.dk, så snart den nye site er komme op og køre.

En kort introduktion af Leif Petterson.

Leif i dag har du undervist omkring Gud kraft eller at bevæge sig i det profetiske. Hvilket også bæger præg af, at dig som person, lader sig meget lede af Helligånden og af det profetiske.

Hovedparten af kirkerne i dag forud planlægger møderne og giver ikke plads til Helligåndens inpulsivitet under møderne.

Tør vi som kirke lade Helligånden bryde de faste rammer?

Det er jo meget forskelligt fra kirke til kirke. Men for det første tror jeg på, at det profetiske det ikke er i modsætning til struktur og til planlægge et møde for eksempel. At man i en struktur og i et mødeprogram sagtens kan planlægge spontaniteten og se at Helligånden er med i de ting der er planlagt. Når det er sagt så tror jeg også på at vi godt kan give mere plads mange steder til det spontane liv, også til at man ligesom kan træde ud i det overnaturlige for eksempel helbredelse og sådanne ting, hvor er det kun helbredelse prædikanterne som helbreder de syge i kirkerne? ikke også… hvorfor er det kun de store profeter eller åndelige skikkelser som træder ud i sådan nogle ting der. Der tror jeg den enkelte troende egentlig i kirken skal være med til også bidrage til vi får sådan et karismatisk miljø, hvor de forskellige åndelige gaver også er i funktion.

Vi skal altså have en tilgang praktisk teologi omkring det profetiske?

Ja vi skal sådan set praktisere det, og tro på at Gud taler og Gud vil helbrede og Gud vil gøre mirakler, og vi skal gøre det på en naturlig måde. På en enkelt måde og ikke blæse det op følelsesmæssigt eller unaturligt. Jeg tror på en dansk og kontektualiseret måde, og der kan vi praktisere det, som bibelen kalder for åndelige gaver.

Har du oplevet at Helligånden har talt til dig under møderne, eller har afbrudt din planlægning?

Det synes jeg tit jeg oplever, at Helligånden gør. Da jeg nu er både lærer og underviser og så har jeg et eller andet profetisk i mit liv, og det sjove er, at lærer siden af mig, den vil gerne være lidt mere struktureret, og jeg vil gerne tale ud fra punkt 1-10 og lave en ordenlig exegise af bibelen osv. Jeg oplever også at når jeg ligesom har afleveret det som jeg har planlagt / forberedt mig til at skulle give, så kommer der også noget spontant. Det giver jeg nogle gange før min prædiken, eller efter min prædiken, så jeg prøver ligesom også både bruge visdom kan man sige, og det planlagte men også give plads til at Gud han spontant taler.

Kan du definere det at være profetisk?

Jeg tror at det ganske enkelt betyder at man er fyldt af Helligånden og at man lader sig lede af Helligånden. Lever det nye liv i Gud rige, og det tror jeg at alle kristne kan kalde sig profetiske kristne.

Hvordan er det at vandre i Ånden, og ud fra hvilken måde handler du ud fra det i din hverdag?

At vandre i Ånden. Det vil sige at vi ikke bare taler om Ånden og vi ikke bare ligesom lever uforpligtet det her åndelige liv, men at vi kommitter os til Gud og til hinanden og kommitter os til at leve med en kristen karakter og Åndens frugt og lade det komme igennem os. Guds kærlighed og så lade Åndens gaver komme til udtryk i vores liv. Det tror jeg vidst det betyder at vandre i Ånden.

Hvilke farer er der at arbejde i det profetiske? For eksempel, når jeg taler i ånden, er det mine egne ord eller det Gud der taler igennem mig?

Jeg tror på den eneste skal man være opmærksom på ikke og presse noget igennem som ikke er Gud og ikke prøve at skabe en atmosfære eller prøve at piske nogen følelser op. Vær påpasselig med det. På den anden side tror jeg man skal være meget frimod som kristen, og så tro på Gud taler og Gud bruger os og bare følge det stille rolige tilskyndelser som man får. Det kan være et skriftsted eller en en stille rolig fornemmelse. Der er det simpelhen bare min erfaring at Gud er med i det, selv i de meget små tilskyndelser, så kan jeg til nogle gange blive overrasket over hvordan at Gud kan bruge det ind i et andet menneskes liv til at skabe en stor forandring.

Hvad har været den største oplevelse du har lært af at være i det profetiske?

Det er et svært spørgsmål, men jeg bliver nok tit overrasket over hvor meget Gud han er med når vi også bevæger os ud i de ting der. Fordi jeg er først og fremmest er lærer og derfor er det mest naturligt for mig, det er at læse og studere, og aflevere en undervisning og leve i det, som selvfølgelig også er en måde at være profetisk på men også er på et menneskeligt plan. Når vi går ind i det profetiske så handler det om ligesom at give slip og turde træde ud på bøglerne, og der overrasker det mig gang på gang Gud er også er der ude. Så det er nok jeg har lært omkring det profetiske.

Hvordan tror du vi som kristne kan hæve den profetiske dimension i danmark?

Hvordan vi kan hæve den profetiske dimension?

Vi ser ikke så mange profeter og profestiske gaver, og hvordan kan vi som ledere her på skolen eller kristne generelt i danmark være med til at hæve det?

Jamen, jeg tror for det første vi skal lade være med at gøre det profetiske så åndeligt som det nogle gange er blevet gjort, hvor vi står og siger: “så siger Herren”, eller hvor vi bruger et andet sprog end vi bruger til daglig, og vi skal holde op med at være underlige og mystiske når vi er profetiske. Jeg tror vi skal gøre det mere hverdags relalteret og tro at når vi søger det profetiske, og søger et profetisk ord fra Gud til nogle andre mennesker, eller når vi søger Guds vilje ind i en situation så kommer Gud og taler og vil virke. Så på den måde så tror jeg at hvis vi stræber mere efter det, som den enkelte kristenes hverdag så vil vi også opleve at Gud taler og er med.

Bør vi som kirke være mere karismatiske eller bør vi holde os til det strukturede / bestemt litugi?

Jeg tror, som sagt at Gud er i det hele, både i det strukturede og den her meget litugiske gudstjeneste og fastlagte litugi og Gud er også i det spontane. Begge dele har sine ekstremer, og skal have en balance og så er der brug for forskellige typer af kirker. Nogle mennesker de har brug for også at have et mere fastlagt Gudstjeneste, mens andre de trives bedre med lidt mere spontant og fleksibelt. Der tror jeg vigtigt med forskellig typer kirker som praktiserer det profetiske på forskellige måder.

Kunne du se dig selv om den nye Anders Ova eller som Tonny Jakobsen?

Ingen af delene nej, fordi at jeg efter 36 år levetid, snart 37, kommer frem til, at jeg skal bare være mig selv. Jeg beundrer både Anders Ova for hans profetiske lægning og hans åndelige visdom. Jeg beundrer også Tonny Jakobsen for hans læregerning og evnen til at udlægge skriften. Begge personer har beriget mit liv personligt rigtigt meget, og jeg har spejlet mig rigtig meget i dem begge 2, men jeg har bare tænkt mig at være Leif Petterson.

Mit interview slutter så her.

Jeg håber at ovenstående interview har været til inspiration for mange, og at Leif kan være til inspiration for mange i fremtiden. Leif Petterson stopper som lærer på Mariager Højskole i løbet af skoleåret 2008-2009, hvor efter han skal være præst i Pinsekirken i Kolding.

Spørgsmål til debat her på siden, og føl endelig velkommen til at kommere teksten.

Hvordan har du oplevet at vandre i den profetiske tjeneste?

Har du oplevet noget hvor du er blevet overrasket over at Gud har talt igennem dig, når lod den profetiske tjeneste virker i dit liv?

Hvordan tror du, at vi som kristne kan hæve den profetiske dimension i Danmark?

Ingen kommentarer: