mandag den 3. marts 2008

Reflektion fra kursus i Ungdomsarbejde

Vi var en gruppe fra skolen der deltog på SALTs “efteruddannelse” forløb i Ungdomsarbejde.
Det var en rigtig god og ikke mindst inspirerende dag, hvor jeg tror at vores horizont er blevet flyttet hos os allesammen.

På turen hjem i bussen fik jeg lige tid til at reflektere over dagens indhold, og det er bl.a. det jeg godt kunne tænke mig at høre jeres vinkel. Håber at det er okay, og at I er villige til at give lidt feedback på det.

Okay, lad mig kort forklare hvad har svært med at forstå.

Stephen Sandoval startede med at introducere os til at studere vores rødder i det hebraiske, og ud fra denne kontekst må vi prøve at forstå hvordan vi skal relatere til verden omkring os.
For at forstå for hvad der foregik på Jesu tid, så måtte Jesus også være Rabiner, og han kendte alle skrifterne osv.. Jesus tog sig af de der ikke blev kaldet til at være rabinere - de udstødte. Derfor ser vi han kaldte apostlene ud af ingenting..

Så hvis Jesus var rabiner og kendte til Torah, så må vi samtidig også læne os op af hvad Talmud siger, omkring ungdomsarbejde.. Hvordan de unge bliver trænet fra de er 6-10 år og opefter indtil de er 30. Derefter kan de blive udvalgt til at blive rabinere..

Så Stephen anbefalede os til at læse mere i bogen “everymans talmud”, som der en introduktion til Tarah for at læse mere om Jødedommen. Vi skulle finde mere ud af hvordan torah blev undervist i jødedommen og så tage det med ind i nutid.
Referencerne ender med Velvet Elvis med Rob Bell og hans kirke Marshill. Jer der har læst Velvet Elvis vil sikkert kunne fange nogle af disse ting derfra.

Når jeg sad i bussen kom jeg i tanke om en anden ting.
Christiantoday eller var det christianyty today har lavet et intereview med Rob Bell, hvor Rob fortæller at i sin kirke startede han med at prædike fra 4 mosebog i stedet fra bjergprædiken. Han mener at det er det samme der bliver undervist i. - The Subversive Art - Drawing from the prophets, the rabbis, and Jesus to confront the culture. - http://ctlibrary.com/le/2004/spring/1.24.html

På en eller anden måde begynder min hjerne og sætte informationerne i system, og på en måde ser et mønster i at han primært underviser fra Talmud - Jødedømmen og ikke i kristendommen. Stephen Sandoval prøver at vise vores forskelle mellem læringsmetoder fra græsk vs hebraisk..

Jeg lister lige forskellene mellem græsk og hebraisk læringmetoder.
Difference of Learning (Greek vs Hebrew)
Greek Hebrew
Think in Numbers Think in Pictures
Comprehend Practice
Individualistic Community
Frustration Wonder
Compartmentalized Holistic

We have to understand the Hebrew why of learning when we are reading the bible. We are educated in the Greek way, and that something frustrate us as Christian to read and understand the bible. We have to know our roots. It will form our life..

Stephen siger vi skal forstå vores rødder på en hebraiske metode, og ikke den græske metode.. Derfor er Talmud mere værd da det gamle testamente er skrevet orginalt på hebraisk, og det NT er skrevet på græsk. Det vil sige at vi skal til at undervise “kristne” i jødedommen og ikke i kristendommen udfra det NT.. De vil sætte det NT af sin betydning, og leve ud efter det GT..

Jeg troede at Jesus kom for at opfylde loven, og vi skulle leve det nye liv efter den nye pagt, og ikke efter den gamle pagt i det GT, eller har jeg forstået det forkert???

En anden detalje som blev nævnt er forskellem mellem kristne vs ikke-kristne. Er det op til os at sige hvornår du har kristen eller ikke-kristen?? I det NT siger der at hvis du med din mund bekender at Jesus er Herre….. - Det giver mig ingen mening. Jeg er enig med jeg ikke skal dømme nogen er kristen eller ej, men på den anden siden står det klart i det NT, at hvad der skal til for at tro og være en del af hans rige…

Lidt forvirrende synes jeg, og måske også lidt frustrende. Ikke fordi det rykker noget ved min tro på nogen som helst måde, men det er klar for mig at vi da ikke “konverteres” til jøder, da evangeliet heltklart også er for os hedninge…

Håber det er til at forstå hvad jeg skriver, og samtig at I har lyst til at give mig feedback på dette.

Ingen kommentarer: